odzież gastronomiczna dla pracowników

Jak dobrać odzież gastronomiczną dla pracowników?

Odzież stosowana przez pracowników branży gastronomicznej powinna być wybierana ze szczególną uwagą. Jest to wizytówka baru czy restauracji i wielu przypadkach decyduje o skorzystaniu z usług przez potencjalnych klientów. Odzież gastronomiczna powinna zapewniać nienaganny wygląd oraz ochronę określoną przez przepisy BHP. 

Bezpieczeństwo w pracy

W każdej placówce gastronomicznej pracownicy mają częsty kontakt z żywnością podawaną gościom. Z tego względu istnieje ryzyko zagrożenia życia i zdrowia klientów, a także zatrudnionych osób. Pracownicy gastronomii w szczególności muszą mieć zapewnione następujące elementy odzieży gastronomicznej (zobacz tu):

  • czepki lub chusty zapewniające ochronę głowy,
  • fartuchy chroniące przed zabrudzeniem odzieży,
  • obuwie antypoślizgowe.

Ochrona przed oparzeniem

Podczas przygotowywania potraw pracownicy restauracji są narażeni na działanie różnego typu cieczy, zarówno zimnych, jak i ciepłych. Dlatego odzież gastronomiczna powinna zapewniać ochronę przed wilgocią oraz zaplamieniem. Strój powinien mieć specjalną warstwę ochronną, dzięki której zabrudzenia nie będą przedostawać się przez elementy stroju pracownika. Ma to szczególne znaczenie w przypadku cieczy takich jak rozgrzany tłuszcz, który może prowadzić do powstawania rozległych i trudno gojących się ran.

odzież gastronomiczna do pracy w kuchni

Komfort i zdrowie pracowników

Odzież gastronomiczna powinna umożliwiać swobodne ruchy, a pracownik nie powinien odczuwać ograniczeń podczas wykonywania czynności związanych z przyrządzaniem potraw lub obsługą gości. Należy pamiętać, że gorąca kawa, herbata lub zupa może narazić na oparzenie zarówno kucharza, jak i klientów, w tym dzieci.

Materiał używany do produkcji odzieży gastronomicznej powinien zapewniać dużą przepuszczalność powietrza, aby nie powodował problemów zdrowotnych podczas długotrwałego pobytu w restauracji. Prawidłowo dobrana odzież gastronomiczna to znak, że pracodawca dba o jakość obsługi i zadowolenie wszystkich osób przebywających w zakładzie pracy.